BAKEN

Den där bak.
En viktig del som behöver vara med när vi lyfter, hoppar och springer såklart.
En del som vi måste lära oss att koppla på och inte bara lämna bort och inte träna.

Min styrka sitter i benen och rumpan, ryggen är också rätt stark, man måste lära sig att koppla ihop musklerna i kroppen för att få den att samarbeta. Jag är så svag här och där, jovisst, men om du inte lär dig spänna magen ryggen eller hålla höften stilla så är det självklart att det inte håller i lyftet.

Börja alltid från grunden och bygg upp därifrån. Börja aldrig för tungt , börja aldrig för att någon säger att du orkar fast det ser tokigt ut, gör det som känns bra, och ha en nära dig som säger, njja, nu har du nog sned rygg eller konstig vinkel på armen. Speciellt om du vill att formen ska sitta på musklerna. Är det viktigt att ha tekniken och utförande rätt, och lära sig koppla på rätta delarna, dock är det ju alltid viktigt oavsett vad du tränar.



Min favorit innan jag blev riktigt dålig i höft och rygg  är kettlebell om jag inte får jobba med stången förstås, denna kan man använda till så många häftiga och tuffa övningar, dessutom om du investerar i en sådan, eller sådana så har du dem livet ut.

Om du ska satsa på rumppa och ben, kan du ha den som vikt framför när du kör knäböj då får magen jobba lite mera också dessutom axlarna med, och så måste du verkligen fokusera på att hållas på benen vilket gör att du faller bra bakåt så att du inte dippar framåt, du kan kombinera dessa med en kettlebell swing, vilket är en effektiv övning också för baksidan höft och mage.

Men lär dig att köra snygga knäböj och knip ihop skinkorna lite extra när du jobbar uppåt. Där har du en av mina favorit övningar.
Lär dig att orka jobba, många före du trappar upp, se till att kroppen orkar före du sätter på mera.
Lär dig att få upp höften och att magen kommer med i KB att du inte dyker framåt. Skjut fram KB med höften.

Testa att köra dessa tillsammans!
15 knäböj med 15 KBS * 3 varv

Börja med mindre om du är osäker på om det sliter mer än ger.



Det bästa med sommaren, eller en sak som är bara för bra, är ju detta.
Att få träna ute och hemma.
Just nu kan jag inte och jag lipar var och varannan dag över detta.
Jag försöker att se positivt på det hela.
Iblnad fungerar det ibland inte.
Men just nu, efter detta år börjar jag få ren panik om jag ska få lämna allt jag gillar.
Eller tänka helt om.
Tänk om jag aldrig kan springa mer, eller köra marklyft eller boxjumps.
Vad gör man då?


Dessa ljuvliga gummiband som man kan köra alla möjliga danser i.
Man kan jobba hela vägen runt, och man kan ha med dem runt benen när man kör olika magövningar och man kan jobba effektiva rumppövningar med dem.
Kom håg bara att hålla höften stilla om du jobbar bakåt.
Och känn att det faktiskt är skinkorna som får jobba.
Den där bak lyfter 2 centimeter varje gång känns det som.
Och känslan är ju det viktigaste, hur du känner dig!



När mamma tränar nu på sommaren, följer ofta barnen med, det händer inte så ofta nu på sommaren, men om det är mulet en förmiddag och vi har energi och vilja går det riktigt bra.
Han med netflix...



Och hon som skriver brev till pappa Tomas...



Hopp, olika trappor, både kontrollerat och tempo är effektiv, box ,steplåda, bänk, allt detta är en stor favorit som jag just nu har lämnat för en tid. Puls, ben, rumppa.
Vad mer behövs liksom, utfallsteg eller enbens knäböj.
Mums säger jag bara.


Kolla att du har knä i linje med tå när du kliver upp..


Sätt till en liten balansövning, att du pressar benet bakåt när du är upp på lådan, så får du också lite extra rumppa träning...

Mixa träning, Cardio, styrka, lyssna på kroppen, vad vill den idag?

Dessa är några av mina favoriter när det gäller baksida och benen, enkla övningar.
Tänk på att börja kontrollerat, och att ibland mixa och inte köra samma sak, nu just försöker jag jobba i gym, på maskiner för att slita mindre och få ligga ner och avlasta höften när jag jobbar.
Man måste tänka det från sin egen sida, och sin egen kropp vad som passar en.



FOLLOW TRÄNINGSPALETTEN VIA | FACEBOOK  | INSTAGRAM | BLOGLOVIN |









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar