SKIDPREMIÄR FÖR FRUN

 
Jag bestämde mig igår.
Skidpremiär på tisdag morgon.
Laddade mentalt och sa åt mannen att han får göra mina nya färdiga.
Små ändringar i jobbet gjorde att jag kunde ta en ledig förmiddag.
Och satsa på  det som jag en såndär hatkärlek till.
 
Vaför då?
 
Vi tar det från början.
När jag var liten var jag rätt rund så att säga.
Backarna var inte det lättaste heller när man hade "breijdbinninga".
Man skidrade i halarae, i en neon rosa grön gul var min.
Idag har de ju knappt kläder på sig.
Inte konstigt att jag bara blev sist.
Undrar om det hängde på halaren?
 
Nä, utrustningen var inte den bästa.
Men jag lärde mig aldrig heller HUR man gör.
Och det var nog där som felet låg.
Om man aldrig lär sig hur man sparkar på, eller hur det ska kännas.
Eller om folk gapskrattat när man bara rutschar baklänges i backen.
Kanske man inser att detta är nog nått jag inte gör många gånger efter skolan.
Vilket så blev.
 
Jag förstod inte varför man skulle frivilligt lägga ett par obekväma skor på.
Plus ännu spänna fast två långa träpinnar under fötterna.
Nä jag höll nog er lite galna.
 
Spring i stället tänkte jag.
Och så sprang jag.
Lite väl mycket mellan varven.
 
Just däför kan jag känna mig lite osäker ännu idag.
Mest på backarna.
Inte för kondisen eller att jag inte ska orka.
 
Jag älskar dom uppför.
Jag hatar dem nedför.
Finns det inget spår som går rakt och lite uppför?
Vore ju äkta skidåkning.
 
Nedför kan man ju åka om man vill i slalombacken.
Håller ni med?
 

 
Nåja jag ska komma till saken.
Vi hade satt lite fel under.
Vilket gjorde att det hackade rejält när jag skulle ta mig fram.
 
Modet sjönk.
Åka hem?
Nej!
Men tänkte ringer mannen.
 
- Koma hid så lagar ja om döm, ta me en gulan burk, skrapo å en kork.
Korken uppfattade jag då inte.
 
Åkte hem efter en GUL burk, alla var ju gula!
Tog alla med i all hast och inser när jag ska köra iväg, att det står ju färg på dem.
Blue Yellow and Red.
Just precis.
Så känner jag mig också nu.
Blandad till max med känslor.
 
Korken var fyrkantig, såg ut som en svamp.
Den fick jag ju inte med, utan tog för säkerhet med en boste.
Vilket inte var så till stor nytta.
Såklart.
 
 

 
Han är ju en underbar man som bjuder in frun till jobbet som har problem med skidorna.
 
-Åk hem och hämta korken sen och såta över, ta med vallningsfria skidorna och testa dom.
Tror dom passar bäst idag.
 
Så gjorde jag.
 
Ända jag hade efter att ha försökt fixa skidorna vi spåret med korken var kladd över allt.
Och inte blev de bättre, såklart.
 
Körde med Tomas skidor och tänkte att nu får jag äta upp mig några kilon om vädret börjar ligga på plus.
 
Fick några blickar när jag "svävade" fram i min nya skidjacka och mössan från Italien.
Hade kanske också lite väl vackra skidor till min skidstil liksom.
Jag vet, jag bjuder på synen.
Gör endå ett tappet försök att göra nått jag inte är väldans bra på.
 
Vill bara tala om för er att vackra jackan har jag vunnit.
Och mössan har jag fått av mannen ♥ för han vet att frun hyper fryser om öronen.
Jag stiger ur backarna för att jag har bättre koll när jag får styra själv.
Spåret tar mig käpp rätt upp i skogen.
Jag är stark på stakning.
Och kondisen sitter där.
 
Så kanske efter några år ser du bara rumppan av mig.
För jag kan om jag vill.
 
Beror bara på vad jag sätter mig på.
 
Vem vet om Mäenpääs Ski team har en ny dam om några år.
 
Och så läser vi med en nypa humor här.
 

 
15 km
 
Vaför gör du det då?
 
Att få vara ute i skogen.
Andas frisk luft.
Träna det min kropp behöver just nu.
Övervinna rädsla.
Visa för mig själv att det går.
Känslan efteråt.
 


 
Åkte hemåt.
Köpte med  bröd på vägen hem med Valnötter.
Svag för bröd.
Och idag ansåg jag att bröd till lunchen var ju ett måste.
 Fixade en varm god grönsaklunch åt mig.
Och njöt av känslan.
Av min egen träning, på min egen lediga tid.
Vacker start på tisdagen.
Fast den var rätt krokig före skidorna var på.
Men idag så gav jag mig inte.
Har man premiär så har man.
 
 
Hoppas ni också Njuter i det varma vädret.
 
 
Isabella

12 kommentarer:

  1. Haha, oj vilken härlig historia. Och stor tumme upp för skidpremiären. Hoppas absolut att Ski team mäenpää har en stark skiddam på kommande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tummar behövs! Nu är det bara att ta sig i kragen, tiden har varit lite knapp, men ska försöka att nöta nu när jag hinner! Ja vem vet! ;) Hade gott!

      Radera
  2. ´Tack för ett roligt inlägg och resultat blev 15 km!! Toppen för kroppen, Du är för bra Bella <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du också. ♥ Lit sama humor möjligen. ;) akta dig, nästa gång e du mee å stakar...

      Radera
  3. Super duktigt gjort, med tanke på att det blev krokig start. Å 15 km? Det är mera än vad jag skidade på hela förra vintern :D Den dagen du anmäler dig till skidskola, så hör av dig åt mig. Jag behöver också lite teknikövning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det nog bara 2 siffrigt också varje år. Dock mannen som tar lite större siffror, men jag hinner inte liksom. ;) De ska jag göra, kunde behövas här också, kanske nästa års utmaning att skida nått lopp vem vet! :) Hade gott carola!

      Radera
  4. Haha, du e bara för härli! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ♥ idag var det träning som hette duga. ;) saknar dig riktigt redigt mellan varven här. snart kan vi ta en date lite oftare. Kram.

      Radera
    2. Saknar dig också! Ja snartsnart! ♥

      Radera
  5. Du e la go! :)
    Härrrlil läsning! Jag kan se dig framför mig.
    Keep up the good work!
    //malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte om jag också skulle dra in dig i storyn också, hon med smalabindninga som kom från skidäfamiljen. ;) Men jag låt bli denna gång. .Kram fina. ♥

      Radera
    2. Ode som had valla märkesskidre under fötre då hon kom från bb men ändå int insåg det roliga med att sjuder?! 😜

      Radera