SOCKERBEROENDE

 

 Fick en fråga om sockerberoende, vilket är nått vi många idag tror jag lever med utan att vi vet att vi verkligen är i det. Socker finns nästan i all mat. Nått vi måste vara medvetna av från början. Hur gör man då för att slippa suget?


Ja, ni där får man ta sig i kragen rejält. Själv ligger jag i socker fällan med jämna mellanrum. Bröd är min stora last, det triggar mitt sockerberoende. Godis klarar jag mig utan om jag vill. Bröd är nått jag älskar i alla dess former. Och ibland blir det lite väl många skivor per dag.


Hur göra?


 Så brukar jag göra. Kom ihåg att detta kanske inte är ditt sätt, men kanske en bit på vägen.


Skippa snabba kolhydrater. Fokusera på att sätta in mera protein i maten som håller dig mätt. Sallader och grönsaker i stället för pasta ris och potatis. Bort med mackorna. Här har jag mitt som triggar igång mitt söt behov.Och gör att jag vill ha mera mat. Försök att undvika söta frukter andvänd i stället bär. LÄS vad produkten inehåller, matindustin kan få vackra paket idag som ser hälsosamma ut. Idag är till och med kex hälsosam. Laga mat från GRUNDEN, då vet du vad du har i. Se till att vara lite hårdare i början när du vänjer dig bort från det söta. Baka inte hälsosamma kakor med en massa honung och torkade frukter, det är socker. Honug är också socker. Läs in dig på olika maträtter. Kryddor kan också innehålla socker! Läs på allt. Plocka bort ur dina skåp det du vet att du är svag för. Handla inte hem. det är du som plockar i kärran eller hur?


A och O.
  • Ren mat
  • Mat från grunden.
  • Läs vad paketen innehåller! Gör myslin själv.
  • Välj frukt som inte är den sötaste. Inte 5 frukt per dag! Detta kan du helt plocka bort första veckan eller 2 om du vill köra hårt.
  • Bär
  • Ät strikt till att börja med, så att du bryter dåliga ovanor.
  • Mindre mål flera gånger per dag, så att inte småätandet kommer in.
  • Ta hjälp av en PT- som ser vad du får i dig och kan hjälpa till på vägen.


Skön torsdag till er!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar